tisdag 29 januari 2013

Projekt vitrinskåp påbörjat

I söndags påbörjade jag projekt vitrinskåp. Tanken är att ett gammalt hederligt vitrinskåp i furu ska bli vitt och fint och passa in i vårt kök. Först skulle det maskeras och efter det skulle det kvistlackas så att inte kvistarna syns genom färgen sen. I går la jag dessutom 4 timmar på att grundmåla skåpet. Jag trodde aldrig det skulle ta så lång tid, det säger ju en del om hur lång tid det kommer ta att måla nästa lager....


Så här ser vitrinskåpet ut innan jag lägger mina fingrar på det.

 Två trevliga dörrar och två ganska rymliga lådor underst.

Projekt maskering påbörjad. Jag använde mig av rester från sambons tidigare maskeringsprojekt, maskeringshörnor. Onekligen ganska smidigt får jag medge. De många hörnorna som jag inte hade resthörn att använda blev ganska mycket klurigare att maskera.

Över en timme senare var hela skåpet maskerat.

 Sen kvistlackades alla kvistarna för att undvika fläckar genom färgen senare.

 Skåpet är nu grundmålat och klart för nästa lager färg.

Det är mer än en ruta att måla runt. Men jisses vad fint det kommer bli när det är klart.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag gillar det här skåpet. Har själv tänkt mig ett sådant och måla om. Vart har du köpt det?

    Hälsningar Sabina

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad roligt att du gillar det. Jag hittade det på Blocket. Just när jag kollade fanns det flera stycken och då tittade jag endast i nordöstra Skåne.

    Hoppas du hittar ett skåp!

    Hälsningar Emma

    SvaraRadera